Att vara produktiv är ingen konst, speciellt inte i början när man precis har startat upp sitt projekt, sitt jobb eller börjar jobba på en idé du fått.
Tricket är att hålla sig produktiv genom hela projektet……..
Här kommer 7 tips
1, Jobba baklänges från ditt Mål – delmål – actions (att göra saker) på din ”att göra lista”
Att t ex bara skriva ” Publicera en webbsida för bolaget” är ett säkert sätt att inte ta sig i mål, det är alldeles för luddigt abstrakt.
Bryt ned ditt arbete till mindre och mindre actions, tills du har väldigt specifika ”att göra” saker som bara tar upp till högst någon eller några timmar. Det gör att du får något gjort och tillfredställelsen är uppenbar. Gör gärna en skiss över ditt arbete med en lista över specifika saker som ska göras och bocka av.
2, Sluta att ha ”många bollar i luften” Ärligt, jag menar det sluta! Att snabbt skifta mellan olika uppgifter för att vara effektiv tar dig INTE snabbare till ditt mål, att byta arbetsuppgifter mer än 10 ggr per dag gör dig inte effektiv.
3, Var konsekvent när du eliminerar störmoment. Stäng din kontorsdörr, sätt upp en ”stör ej” skylt, stäng av mobil, eller e-mail. Ta dig till ett lugnt område/rum och se till att fullfölj åtminstone en av dina uppgifter.
4, Boka in tider för att svara och sända dina mail. Ta dig två eller 3 förutbestämda tillfällen där du hanterar din mailbox. Att ständigt svara på mail under dagen skapar en ton av störmoment som du inte behöver när du vill vara kreativ och fokuserad.
5, Använd din telefon oftare, e-mail är inte alltid det bästa och snabbaste sättet att kommunicera. Via telefon kan du få det svar du söker omgående, eller den förankring du kanske behöver. Att skicka ett mail ger mottagaren frihet att välja att inte agera på det.
6, Se till att ha ett bra tillstånd när du börjar din dag, du vet bäst vad som får dig i ett bra tillstånd. Det kan vara en god natts sömn, en bra frukost, lite träning, att lyssna på ro eller energi givande musik, att få starta i en egen takt. Sätt också upp de 3 viktigaste målen för dig själv för dagen, låt inte dessa mål skingras av inkommande mail eller icke för-bokade möten.
7, Jobba i 60 till 90 minuters intervaller. Din hjärna använder mer glukos än andra muskler i kroppen. Det är därför du kan känna dig helt slut efter ett långt möte. Se till att ta paus, rör dig, gå helst ut en stund för lite luft och ljus. Ja kalkylera in dessa pauser i ditt schema på ditt jobb. Ska du jobba fokuserat 8 timmar på din arbetsplats, så innebär det att du behöver vara där i 9,5 -10 timmar.