För dig som leder och vill nå ända fram

Att utmana dina rädslor är ingenting jämfört med att leva ett liv där du känner dig hjälplös och svag.

1 februari, 2016 Okategoriserade

 

Dream it, Whish it, Do it

 

 

 

 

 

 

Varför drar vi oss så för att utmana våra rädslor? Vad är det som gör att vi kommer på de mest uppfinningsrika strategierna för att slippa utsätta oss för det vi är rädda för? För tyvärr så är det ju faktiskt det enda sättet att övervinna dem, våra rädslor, det är att utmana dem.

Jag har som profession att hjälpa människor att gå utanför sin komfortzon och övervinna det man är rädd för. Om jag skulle räkna upp alla olika rädslor som vi människor (mig själv inräknad) bär på så skulle det ta någon timma kanske, men här kommer de vanligaste: Höjder, djupt vatten, hissar, flygresor, djur av olika slag, där orm och spindlar är vanliga, framträdanden, tala inför en grupp. Andra vanliga rädslor som ibland kan vara omedvetna eftersom de inte orsakas av någon extern specifik situation kan vara, rädsla för att göra bort sig, göra fel, känna närhet, känna tillit, vara i en konflikt.

För att utmana oss själva och våra rädslor så behöver vi ta fram vårt MOD, det är Modet som gör att vi faktiskt ”sätter oss över” det där välbekanta varningssystemet som drar igång i vår kropp när vi känner rädsla.

Mod är en muskel som växer när du utmanar dina rädslor, har du en gång börjat att vara modig i en situation, så är det mycket mycket lättare att använda dig av modet nästa gång, och nästa, och nästa…

Jag vet inte vad just du har för rädslor som du går och bär på, men här kommer några tips hur du kan hantera dina rädslor och träna din muskel MOD.

ANDAS – när du medvetet tar ner din andning så får du ett helt nytt fokus. Hjärnan kan inte hålla igång varningssystemet så länge du påverkar din kropp aktivt, att andas eller djupandas är ett fantastiskt sätt att ta kontroll över panikattacker.

TRÄNA INNAN – Håll ditt tal för dig själv i soffan, eller filma dig själv om du ska göra ett framträdande, titta på flygplanskabiner eller bilder på ormar. Ju fler gånger du tränar, ju fler gånger tror nämligen din hjärna att du har praktiserat det i verkligheten och hjärnan upplever det som erfarenheter där du inte varit rädd, vilket väger upp de gånger du varit rädd. Lätt!

KASTA DIG IN – När du tar dig an mindre utmaningar så är det smart att lura dig själv. Du kastar dig in i något utan att hinna förbereda dig på att vara rädd eller på de hinder du förmodar kan dyka upp. Klinga i glaset inför middagen så måste du säga något. Gå fram till den intressanta människan och säg – Hej, så måste du fortsätta prata.Tricket är att se till att du inte hinner bli rädd.

TÄNK PÅ ANNAT – När du är nervös, orolig inför något som du vet ska hända, är det lätt att älta och låta den där oron och rädslan ta över och det bildar bara nya negativa tankar. Tvinga dig att bryta tillståndet genom att ta ett varmt bad, lyssna på någon podd, musik, ta massage. En flykt med flit från pressen till en lugn plats.

FANTISERA –  Dina rädslor kommer från de valda sanningar du skaffat dig via bilder om situationer du ser i din hjärna och som du fantiserar ska hända, det gör dig rädd. Fantisera bilder och situationer där du tar dig igenom dina utmaningar på ett lyckat sätt. Du lurar helt enkelt din hjärna att dessa valda sanningar är den verkliga erfarenheten. Precis som dina valda fantasier som gör dig rädd.

Att utmana dina rädslor är ingenting jämfört med att leva ett liv där du känner dig hjälplös och svag. Det lovar jag!!

Copyright 2010-2013 Inger individ & grupputveckling AB - Design by Maganni.

rvn_digitalis_theme rvn_digitalis_theme_tv_1_4 rvn_digitalis_theme_fwv_1_2