Hur roligt är det att vara vuxen?
Det sägs att det aldrig är försent att skaffa sig en lycklig barndom, och det stämmer. Ju mer vi förstår att omfamna de valda sanningar och föreställningar vi skaffade oss som små i syfte att begripa en ibland stor otrygg och kanske hotfull värd, ju lättare är det att förlåta och gå vidare i livet. En förutsättning för att sent i livet skaffa sig en lycklig barndom är att släppa taget om den verklighet som vi minns den och som formade oss som barn. Att acceptera det och kanske förlåta dem som påverkade oss då. Det är när det osedda, obekräftade, förbisedda barnet i oss kommer till uttryck som vi inte längre agerar så vuxet och moget. Det är då offerkoftan åker på eller avundsjuka frodas.
När det vuxna jaget kan agera mer ansvarsfullt med självhjälp som verktyg, blir vi fria och mycket mer tillfreds. Då är det roligt att vara vuxen.
Hur vet jag då att jag gått från det ena stadiet till det andra?
Nedan kan du reflektera över var just du är…
Barnstadiet Vuxenstadiet
Projektion Att se den andre klart
Skylla våra känslor på andra Ta ansvar för våra känslor
Okänslig för andra Respekt för andra
Be om tillåtelse för utrymme Ta det utrymme vi behöver
Gränslös eller begränsad Dra gränser på ett medvetet sätt
Oklart engagemang i kärleks- Dela insikter om kärlek
Relationer
Se den andre som räddare Ta ansvar för rädsla och smärta
Förvänta sig samförstånd Förvänta sig och uppskatta skillnad
Regler och åtaganden Gemensamma insikter
Hur kan man göra för att ta sig från barnstadiet till vuxenstadiet?
1. Vara ärlig
2. Sluta spela maktspel
3. Blotta rädsla och osäkerhet
4. Sluta förändra den andre personen
5. Stå upp för sig själv
6. Lyssna på feedback
7. Engagera sig trots frustration
8. Odla ditt inre utrymme
Förmågan att vara ensam är förmågan till kärlek. Det kan låta paradoxalt men det är det inte. Det är en existentiell sanning. De som är kapabla att vara ensamma är kapabla att älska, att dela med sig, att nå en annan människas innersta kärna – utan att hävda äganderätt, utan att behöva andra.
De är inte beroende av den andra.
Osho
’’’’’’’’’’
Tillstånd smittar
Att vara i ett för tillfället väl valt tillstånd är en förutsättning för mig att lyckas med det jag förutsatt mig!
Ja, du läste rätt.. Väl VALT tillstånd 🙂
Du kan välja de tillstånd du behöver vara i, lugn, kärleksfull, hängiven, mm
Nej, säger du, det är inte så lätt att välja att vara lugn och glad, när jag precis har blivit sviken eller sårad.
Sant, det är Inte Lätt, det är en utmaning…men det går att försätta sig i tillstånd just nu, här och nu, som du behöver. Att bearbeta sin känsla av svek och oförätt är viktigt. Men det är ännu viktigare att efter en tid, gå vidare, att släppa taget, att förlåta.
Att förlåta och gå vidare är BRA för din hälsa, det gör dig friskare.
-Minskar stress
– Ökar ditt allmäntillstånd
– Mer energi, bättre humör
– Bättre sömn
– Förbättrat blodflöde till hjärtat
Jag ska nu ge dig exempel på tillstånd som kan vara rent skadliga för dig om du har dessa under långa perioder….
Rädsla, Ilska, Likgiltighet, Stress, Ångest, Ovänlig, Hotfull, Avundsjuk, Svartsjuk, Girighet, Själviskhet, Hat, Fanatism
Att välja en annan känsla, innebär att tänka en NY tanke som speglar känslan, försätta dig (i tanken) i den situation, där du upplever den önskade känslan, eller att försätta sin kropp och ditt agerande i ett NYTT tillstånd, tex att medvetet andas lugnare, att medvetet röra sig långsammare, eller snabbare, beroende på vad du vill uppnå.
Exempel på positiva och Dynamiska tillstånd…..
Utmana, Hängivenhet, Beslutsamhet, Njutning, Kärlek, Stolt, Önskan, Förtroende, Energi, Tacksamhet
Tillstånd är smittsamt, är ditt tillstånd något du vill påverka andra med i dag?
Hypernärvaro
Har du, någon gång haft en kompis, chef, kollega som “alltid” pratar mer än de lyssnar? De där som har stor mun och väldigt små öron? Eller är du själv kanske den där i gruppen, som känner ansvaret att säga din mening, eller vill presentera dig, eller produkten på ett sätt som du övat in så länge, eftersom du vet att allt detta ska hinna sägas på en begränsad tid.
Handen på hjärtat! Jag har känt det där ansvaret, jag har nog ibland haft större mun än öron, i vissa situationer. Jag har missat att få med mig nyckelpersoner i affärer, det har hänt att jag inte riktigt förstått det verkliga kundbehovet då jag inte tagit mig tid att lyssna eller ställt den där frågan som bottnar i äkta nyfikenhet. Jag erkänner, jag har ibland varit allt för egocentrisk och tänkt på hur jag själv uppfattas eller vad som gynnar mig i relationen istället för att försökt förstå motpartens situation helt enkelt.
Ja, men med åren har jag lärt mig att jag missar så oändligt med information från andra om jag inte är mer inlyssnande och intresserad av omgivningen. När man är genuint intresserad av någon eller något, så går det inte att låta bli att bli ännu mer nyfiken.
Mycket handlar om vad man har för fokus. Har jag fokus på mig själv eller andra? När jag pratar och inte lyssnar in andra så bottnar det ofta i någon sorts osäkerhet, rastlöshet eller prestationsångest. Eller så är det helt enkelt en (o)vana.
Ett sätt att ändra på det här beteendet är att försätta sig i ett nytt tillstånd. Hypernärvaro. Det är ett tillstånd av avslappnad närvaro, där ditt fokus är helt och fullt på motparten. Det bygger på nyfikenhet och kräver ofta ett genuint intresse. Det behövs kanske också en insikt om att det är ok, att flytta fokus från sig själv till den andre. Att våga ta risken att inte fokusera så mycket på vad andra tänker om dig, utan att du fokusera mer på vad du vill tänka och förstå om andra.
Som med alla nya beteenden så behöver man bestämma sig innan. Bestäm dig för att vara intresserad. Försätt dig i ett avslappnat tillstånd och ställ in ditt fokus helt och fullt på motparten. Det är Hypernärvaro!
Jag lovar, du kommer att få mycket mer och bättre information om din omgivning som i förlängningen kommer att hjälpa dig på alla sätt. Du kommer också att upplevas som en närvarande, fokuserad och intresserad människa av den du fokuserar på. Snacka om Bonus!
Den hänsynslösa hänsynsfullheten
Jag har knyckt citatet från Christer Olsson, en begåvad och entusiastisk ledarskapsutvecklare och föredragshållare.
Och meningen är slagfärdig. Den beskriver baksidan med att vara allt för hänsynsfull i min kommunikation till min omgivning, att jag faktiskt förminskar motparten när jag visar för mycket hänsyn. Jag säger i ord och handling att ”du kommer nog inte kunna hanterar situationen, så jag gör det lite lättare för dig”.
Vad får mig att ta mig den rätten? Att i förtid utgå från att personen inte kommer att kunna leva upp till de förväntningar som ställs, så jag visar hänsyn och gör situationen lite mindre obekväm, lite mindre kravfull för den andre. Eller är det helt enkelt så att jag gör det lätt för mig själv, att jag inte orkar möta och stå kvar om motparten skulle vilja eller behöva yttra eller visa sina känslor.
Som ledare/chef eller medarbetare är det här beteendet förödande. Det skapar bara dålig självkänsla – hos oss själva och motparten. Att ha höga förväntningar på sina medarbetare skapar tillit, förtroende och en väldigt effektiv grupp.
Jag tror mig veta att enda sättet att växa som människa på riktigt är att anta utmaningar, att så ofta du får tillfälle gå utanför din komfort zon. Ett annat sätt att se på det är att känna att man är viktig för uppdraget, att det man bidrar med gör skillnad och blir en del av det stora hela.
Du kanske själv har något minne från någon lärare, farmor eller chef som har trott på dig mycket mer än du själv gjort. Som har sett potentialen, som har vetat att, bara genom att ta den där risken, så har du växt långt innan du faktiskt lyckats med själva resultatet. Då kan du säkert också minnas respekten du känt efteråt för dig själv och den här personen som med sin klokhet och integritet förde över sitt mod till dig.
I somras unnade jag mig att återigen läsa boken ”Riv pyramiderna” av Janne Carlzon. I ett av de första kapitlen berättar han om hur det gick till när han rekryterades från Fritidsresor till Linjeflyg. Ett i hans tycke ett ganska grått och tråkigt företag.
Först hade styrelseordföranden på Linjeflyg kontaktat honom då han trodde att han skulle passa perfekt för jobbet, han sålde in jobbet som hyggligt betalt och ganska bekymmersfritt. Janne tackade nej två gånger, varpå den legendariske tidigare VDn för Asea och SAS, Curt Nicolin, kontaktade Janne Carlzon (på styrelseordförandens uppdrag) i ett 3:e försök. Han beskrev jobbet helt annorlunda. Han förklarade frankt at det var ganska illa ställt med bolaget, och att han hoppades att just Janne skulle kunna rädda det. Det tog skruv, Janne tackade ja. Han berättar också att han sov ett helt dygn efter det mötet – så utmattad var han efter anspänningen i diskussionerna med Curt.
Vi människor mår bra av att bli betrodda, att få betyda något, att känna att vi verkligen bidrar. Vi mår alla bra av bli tagna på allvar. Så sluta vara hänsynslös genom att vara hänsynsfull i fel situationer…
Använder du din inre kompass?
Varför stressar och jäktar vi så mycket? Varför aktiverar vi oss själva och våra barn, så vi inte får ihop vår vardag? Varför jobbar vi ibland för mycket, både övertid och hemifrån på kvällen?
Psykologer och filosofer menar att vi gör det för att slippa vara ensamma med våra tankar och vår existentiella ångest, att slippa tomheten i sitt inre. Istället för att stanna upp och känna efter, så skruvar en del av oss upp tempot ytterligare då vi är rädda att tomheten ska vara bottenlös och omöjlig att fylla.
Att stanna upp, lyssna inåt, våga känna, är ett första steg att ta reda på vad som är DU, vad som är dina drömmar, vilka värderingar som är viktiga för dig. Att ha en inre kompass innebär att du genom egna medvetna tankar tar ställning för och emot saker och ting och hittar hållbara argument för dessa tankar och värderingar. Tex
– Den där attityden skulle jag aldrig finna mig att bli utsatt för
– Jag tror inte på vinstdrivande företag i skolväsendet
– Jag vill bara äta kravmärkt kött
– Jag bestämmer själv hur mycket jag vill arbeta
Din personliga kompass grundar sig på dina preliminära ställningstaganden som du är nöjd med. Kompassen är preliminär eftersom du alltid kan lägga till eller ompröva dina värderingar i takt med att du skaffar dig nya kunskaper och insikter.
Den som skapar sig en personlig kompass har lättare att orientera sig i tillvaron, det blir lättare att säga Ja, tack eller Nej, inte för mig. Men det kräver att kunna leva med konsekvenserna av de val du gör.
Hur gör man för att utveckla sin inre kompass, sin inre kärna?
Våga vara ensam ibland i tystnad för att höra dina tankar, lär känna din magkänsla, känn efter är det din vilja, eller är det för att pappa kommer att bli stolt över dig?
Fyra frågor att utveckla din inre kärna
1. För vems skull gör jag det här?
2. I vilket syfte gör jag det?
3. Till vilket pris gör jag det?
4. Är det värt priset?
Att utveckla sin inre kompass är inte gjort över en helg, det kan ta flera år. Men det största jobbet är gjort när du behandlar dig själv som fri och 100 % ansvarig för ditt liv och dina val.
Första arbetsveckan avklarad…..
Första arbetsveckan avklarad…..
Ärligt! Jag vet inte hur du känner eller beter dig första dagarna efter en lite längre ledighet som den svenska semestern faktiskt är, men jag har seriöst känt mig lite dum i huvudet. Hjärnan har varit seg som kola. Det har tagit tid för mig att dra igång tankarna på jobbet igen, jag har glömt enkel information som koder och lösenord, jag kommer på mig själv med att sitta och glo rätt ut, helt tom i huvudet är jag egentligen skulle göra klart en presentation som ska inspirerar andra.
Jag antar att det är ett gott tecken ändå, att jag verkligen har “loggat ut” och vilat på min semester.
Men nu är det allvar!! Den här veckan är det mycket inbokat, jag behöver verkligen vara allert då allt är som vanligt med högt tempo. Jag har ju lärt mig att ju mer jag har och göra, ju mer får jag gjort. Så den här veckan har jag har fyllt min kalender ordentligt. Då gäller det att vara så effektiv det bara går.
Hur jobbar du för att få allt gjort som du föresatt dig?
Så här tänker jag när jag vill vara effektiv.
- Jämvikt! Fördela energin hemma och på jobbet.
För att kunna vara effektiv, så behöver man kunna fokusera på det man gör. Att vara en närvarande förälder kräver att du kan ta dig tid att leka med dina barn hemma UTAN att tänka på vad du borde ha gjort på jobbet. Detsamma tvärtom, för att fokusera på jobbet krävs att du vet att prioritera det som är viktigast varje arbetsdag och inte känna dåligt samvete när du behöver gå och hämta på förskolan. Vet du med dig att du gör det viktigaste på jobbet och känner att du är närvarande hemma, då har du jämvikt.
- Här och Nu! Gör dig själv en tjänst och ta bort alla notifieringar från appar och andra sociala medier, förutom din kalender. Gör en sak i taget, Läs mail tex 1 h 2 ggr om dagen istället för under tiden du gör något annat. Skriv färdigt din rapport innan du svarar på samtalet i telefonen. Stäng gärna av ljudet på din telefon för att slippa bli störd. Ring upp viktiga samtal när du är klar.
- The Power of now! Tänk aldrig jag gör det senare. Du kan prioritera dina actions på en lista, men gör dina actions och bocka av. Börjar du flytta saker framför dig en dag, så blir det lätt en till och en till och så har du börjat prokrastinera (uppskjutarsjuka). Om du har actions kvar på listan när det är dags att gå hem. Sätt dem först på morgondagens lista.
- Låt hjärnan vara tom, men blocket fullt. När du kommer på saker du vill/behöver göra skriv ned det på en lista. om du ältar eller funderar på något när du ska sova, skriv ned det på listan, När du får en kreativ idé skriv ned det på listan. Jag har hittat en fantastisk app som hjälper mig att komma ihåg allt från inköp, arbetsuppgifter till semesterplaner, den går även att dela med andra ”Wunderlist”
- Effektiva möten. Är det lag på att ett möte ska vara i en timma? Man kan nästan tro det här i Sverige. Är du förberedd och kanske till och med förberett övriga deltagare i mötet så kan du med alla säkerhet korta ned dina möten till 30-40 minuter, resterande tid till nästa möte kan du ge dig tid att reflektera, bocka av något ytterligare på din action lista eller förbereda dig för nästa möte.
- Allt behöver inte vara perfekt. Det är bättre att få iväg 30 st e-mail där 2 är felstavade än att lägga tid på att fundera på formuleringar och bara skicka några fåtal. Människor väljer oftast att förstå varandra. Det har jag verkligen lärt mig när jag arbetat i globala verksamheter där man pratar både olika språk och har olika kulturer.
Det här är mitt sätt att vara effektiv, när jag behöver det och när jag tar mig tid för ledighet så är jag verkligen det, lite mer som “Moran” Det är en dag i morrn också 🙂
Tell it like it is!
Tell it like it is!
De har varit mycket snack om feedback på sistone, allt från retoriker i tv-soffor som uttalar sig om hur viktig kommunikationen är mellan oss människor, till experter inom ledarskap som har tankar om hur vi ska tänka eller agera kring feedback.
De flesta som vill lära sig mer om feedback söker nog dock kunskap om hur man på bästa sätt kan ge och formulera negativ eller korrigerande feedback. Det är det som vi lite till mans upplever som besvärligt eller lite obekvämt.
Som ledarskapsutvecklare vill jag dela med mig av mina tankar och vad jag lärt mig är framgångsrikt när jag ger feedback.
Skilj alltid på sak och person när du kommunicerar med andra, d.v.s. det är agerandet som kan vara fel inte personen och det är viktigt att uttrycka. Vi gör alla fel, men vi är inte fel.
Om jag skulle ge ETT enda råd så är det följande; Gå inte som katten kring het gröt! Var väldigt TYDLIG och konkret i din feedback. Tell it like it is, säg som det är, var tydlig och krångla inte till det. Pang! på rödbetan. Det är som när man ska dra av ett plåster, det är mer smärtfritt om man rycker bort det snabbt istället för att låssa det långsamt. Börja med att säga det precis som det är.
– Vi behöver prata om din provanställning, och jag kommer att behöva säga upp dig. (Du är en person som jag gillar skarpt, men din profil passar inte för det här uppdraget eller rollen. Du borde vara i ett sammanhang där du kommer bättre till din rätt.)
– Jag vill ge dig återkoppling om våra arbetstider, och konkret innebär det att du behöver komma i tid på våra möten. (Du är en av mina mest inspirerande säljare, men du behöver hålla tiderna.)
– Jag vill att vi pratar om vår alkoholpolicys här på jobbet, och jag har noterat att du ofta har blivit alldeles för berusad i kundsammanhang, det är inte acceptabelt. (Du är grymt bra på precis alla områden i din arbetsroll, men ditt sätt att hantera alkohol här med kunder är inte ok, jag vill erbjuda dig hjälp att hantera det.)
Det viktigaste när det gäller feedback eller återkoppling är att ju större förtroendekapital du har skapat ju lättare tas din feedback emot. Om du även har gjort dig vinn om att över tid visa att du tycker om och respekterar personen med ärlig uppmuntran, pepp och sund bekräftelse, då är det lättare att ge feedback som faktiskt alltid ska handla om personens agerande, bra eller dåligt när det behövs.
Den hänsynslösa hänsynsfullheten kallar jag det, när vi tar för mycket ansvar för hur motparten ska ta emot min feedback genom att lindra, klappa medhårs, tycka synd om mm. Det enda vi uppnår med det, är att vi förminskar de vi vill ge feedback. I handling säger vi, du är inte stark nog att ta det jag nu ska säga, eller du är inte kapabel att hantera det jag nu ber dig om.
Jag-perspektivet är en förutsättning för att du ska kunna vara trovärdig. Den feedback du vill ge ska vara grundat i dina och företagets värdering eller dina behov. Jag ser, eller jag behöver att du osv. Det duger inte att ge feedback med andrahandsinformation. Exempelvis kollegor till dig har berättat att du ofta… eller jag har hört att andra ser dig göra… osv. Det är inte återkoppling eller feedback. Det är helt enkelt skvaller eller hörsägen.
Var specifik när du ger din feedback. Berätta vad för specifika egenskaper eller ageranden som du specifikt syftar på. t ex. – Du gjorde en jättebra presentation i dag, det jag gillar allra bäst är när du tar så träffande exempel till hjälp för att beskriva vad du menar.
Ta ansvar och hänsyn till den du ger feedback, genom att lägga tillbaka ansvaret till motparten och att be hen att återkoppla. – vad tänker du om det jag säger? – vad händer i dig när jag ber dig om det här?
Stå kvar, håll ut! Var trygg i och beredd på en reaktion. Låt motparten reflektera över din feedback och reagera med att sätta ord på sina känslor. Var dock noga med vad som är acceptabelt för dig i agerandet.
Jag väljer….
Jag väljer:
Att göra aktiva val, inte leva efter slumpen.
Att ha en plan för mitt liv, inte bli offer för någon annans plan.
Att hitta lösningar, inte ursäkter.
Att vara den bästa av mig, inte tävla.
Jag väljer självkänsla, inte självömkan.
Jag väljer att lyssna till min röst, inte till människors godtyckliga åsikter.
7 tips att vara produktiv
Att vara produktiv är ingen konst, speciellt inte i början när man precis har startat upp sitt projekt, sitt jobb eller börjar jobba på en idé du fått.
Tricket är att hålla sig produktiv genom hela projektet……..
Här kommer 7 tips
1, Jobba baklänges från ditt Mål – delmål – actions (att göra saker) på din ”att göra lista”
Att t ex bara skriva ” Publicera en webbsida för bolaget” är ett säkert sätt att inte ta sig i mål, det är alldeles för luddigt abstrakt.
Bryt ned ditt arbete till mindre och mindre actions, tills du har väldigt specifika ”att göra” saker som bara tar upp till högst någon eller några timmar. Det gör att du får något gjort och tillfredställelsen är uppenbar. Gör gärna en skiss över ditt arbete med en lista över specifika saker som ska göras och bocka av.
2, Sluta att ha ”många bollar i luften” Ärligt, jag menar det sluta! Att snabbt skifta mellan olika uppgifter för att vara effektiv tar dig INTE snabbare till ditt mål, att byta arbetsuppgifter mer än 10 ggr per dag gör dig inte effektiv.
3, Var konsekvent när du eliminerar störmoment. Stäng din kontorsdörr, sätt upp en ”stör ej” skylt, stäng av mobil, eller e-mail. Ta dig till ett lugnt område/rum och se till att fullfölj åtminstone en av dina uppgifter.
4, Boka in tider för att svara och sända dina mail. Ta dig två eller 3 förutbestämda tillfällen där du hanterar din mailbox. Att ständigt svara på mail under dagen skapar en ton av störmoment som du inte behöver när du vill vara kreativ och fokuserad.
5, Använd din telefon oftare, e-mail är inte alltid det bästa och snabbaste sättet att kommunicera. Via telefon kan du få det svar du söker omgående, eller den förankring du kanske behöver. Att skicka ett mail ger mottagaren frihet att välja att inte agera på det.
6, Se till att ha ett bra tillstånd när du börjar din dag, du vet bäst vad som får dig i ett bra tillstånd. Det kan vara en god natts sömn, en bra frukost, lite träning, att lyssna på ro eller energi givande musik, att få starta i en egen takt. Sätt också upp de 3 viktigaste målen för dig själv för dagen, låt inte dessa mål skingras av inkommande mail eller icke för-bokade möten.
7, Jobba i 60 till 90 minuters intervaller. Din hjärna använder mer glukos än andra muskler i kroppen. Det är därför du kan känna dig helt slut efter ett långt möte. Se till att ta paus, rör dig, gå helst ut en stund för lite luft och ljus. Ja kalkylera in dessa pauser i ditt schema på ditt jobb. Ska du jobba fokuserat 8 timmar på din arbetsplats, så innebär det att du behöver vara där i 9,5 -10 timmar.