Första arbetsveckan avklarad…..
Ärligt! Jag vet inte hur du känner eller beter dig första dagarna efter en lite längre ledighet som den svenska semestern faktiskt är, men jag har seriöst känt mig lite dum i huvudet. Hjärnan har varit seg som kola. Det har tagit tid för mig att dra igång tankarna på jobbet igen, jag har glömt enkel information som koder och lösenord, jag kommer på mig själv med att sitta och glo rätt ut, helt tom i huvudet är jag egentligen skulle göra klart en presentation som ska inspirerar andra.
Jag antar att det är ett gott tecken ändå, att jag verkligen har “loggat ut” och vilat på min semester.
Men nu är det allvar!! Den här veckan är det mycket inbokat, jag behöver verkligen vara allert då allt är som vanligt med högt tempo. Jag har ju lärt mig att ju mer jag har och göra, ju mer får jag gjort. Så den här veckan har jag har fyllt min kalender ordentligt. Då gäller det att vara så effektiv det bara går.
Hur jobbar du för att få allt gjort som du föresatt dig?
Så här tänker jag när jag vill vara effektiv.
- Jämvikt! Fördela energin hemma och på jobbet.
För att kunna vara effektiv, så behöver man kunna fokusera på det man gör. Att vara en närvarande förälder kräver att du kan ta dig tid att leka med dina barn hemma UTAN att tänka på vad du borde ha gjort på jobbet. Detsamma tvärtom, för att fokusera på jobbet krävs att du vet att prioritera det som är viktigast varje arbetsdag och inte känna dåligt samvete när du behöver gå och hämta på förskolan. Vet du med dig att du gör det viktigaste på jobbet och känner att du är närvarande hemma, då har du jämvikt.
- Här och Nu! Gör dig själv en tjänst och ta bort alla notifieringar från appar och andra sociala medier, förutom din kalender. Gör en sak i taget, Läs mail tex 1 h 2 ggr om dagen istället för under tiden du gör något annat. Skriv färdigt din rapport innan du svarar på samtalet i telefonen. Stäng gärna av ljudet på din telefon för att slippa bli störd. Ring upp viktiga samtal när du är klar.
- The Power of now! Tänk aldrig jag gör det senare. Du kan prioritera dina actions på en lista, men gör dina actions och bocka av. Börjar du flytta saker framför dig en dag, så blir det lätt en till och en till och så har du börjat prokrastinera (uppskjutarsjuka). Om du har actions kvar på listan när det är dags att gå hem. Sätt dem först på morgondagens lista.
- Låt hjärnan vara tom, men blocket fullt. När du kommer på saker du vill/behöver göra skriv ned det på en lista. om du ältar eller funderar på något när du ska sova, skriv ned det på listan, När du får en kreativ idé skriv ned det på listan. Jag har hittat en fantastisk app som hjälper mig att komma ihåg allt från inköp, arbetsuppgifter till semesterplaner, den går även att dela med andra ”Wunderlist”
- Effektiva möten. Är det lag på att ett möte ska vara i en timma? Man kan nästan tro det här i Sverige. Är du förberedd och kanske till och med förberett övriga deltagare i mötet så kan du med alla säkerhet korta ned dina möten till 30-40 minuter, resterande tid till nästa möte kan du ge dig tid att reflektera, bocka av något ytterligare på din action lista eller förbereda dig för nästa möte.
- Allt behöver inte vara perfekt. Det är bättre att få iväg 30 st e-mail där 2 är felstavade än att lägga tid på att fundera på formuleringar och bara skicka några fåtal. Människor väljer oftast att förstå varandra. Det har jag verkligen lärt mig när jag arbetat i globala verksamheter där man pratar både olika språk och har olika kulturer.
Det här är mitt sätt att vara effektiv, när jag behöver det och när jag tar mig tid för ledighet så är jag verkligen det, lite mer som “Moran” Det är en dag i morrn också 🙂