Jag vet inte hur det är för dig, men jag vet att när jag stör mig på saker som jag egentligen faktiskt inte kan påverka så riktar jag min energi åt helt fel håll. Det blir oerhört kontraproduktivt och hjälper mig föga att ta mig dit jag vill.
Här är de vanligast energi tjuvarna och problem som människor stör sig på, eller påverkas energimässigt negativt av på jobbet.
Arbetsprocesser
Sitter du inne på idéer om hur din arbetsgivare kan spara både tid och pengar med ny teknik eller effektivare processer? Dela gärna med dig av den kunskapen i så fall – men bara en gång.
Du kan självklart föreslå en förändring, men när det är uppenbart att din chef inte kommer göra någonting åt det är det dags att gå vidare. Att tjata om ett problem kan få dig att framstå som en besserwisser som inte respekterar andras beslut. Fokusera istället på att effektivisera ditt eget arbete och lär dig att acceptera långdragna processer som din arbetsgivare inte vill byta ut
Lata kollegor
Det är lätt att bli frustrerad av kollegor som inte drar sitt strå till stacken. Men med det sagt har du faktiskt ingenting med det att göra. Om någon annans lathet påverkar ditt jobb är det bra att du tar upp detta med personen i fråga eller din chef. Om ingenting förändras måste du tyvärr lära dig att acceptera det.
Om du fortsätter att ta upp ämnet kan det verka som att du inte accepterar din chefs beslut. Det finns ett skäl varför din chef vill ha din kollega i ditt team. Gör ditt jobb så bra du bara kan och försök att bortse från dina “lata” kollegor.
Att göra allt på en gång
Multitasking sågs en gång i tiden som ett drivet och ambitiöst arbetssätt. Undersökningar visar däremot någonting helt annat – att både din produktivitet och jobbkvalitet minskar.
Fokuserar på en sak i taget. Gör klart varje uppgift på ett bra sätt innan du går vidare till nästa. ”Din att-göra-lista kommer att betas av snabbare och med en högre kvalitet”.
“Brådskande” e-mails
Att vara aktiv och hålla koll på mailinkorgen är viktigt. Men att släppa allt så fort ett nytt e-mail trillar in är ingen bra lösning. Fundera över: ”Vad för typ av information som någon skickar behöver jag just nu? Vad för viktig information kan de tänkas behöva få från mig?”
Det är lätt att dras med och bli stressad, men det är onödigt. För om du är ärlig mot dig själv; hur många e-mails per dag får du som behöver ett svar direkt? Om det är riktigt brådskande kommer personen förmodligen ringa upp.
Att älta problem som du inte kan lösa, är som att gunga gungstol. Du rör dig men kommer ingenstans.
Fokusera på det du KAN göra effektivare, bättre, smartare, roligare, viktigare eller vad du behöver förändra hos dig, istället för hos andra i dag.
Varje gång du tycker problemet är där ute, så är det det som är problemet